sobota, 5 kwietnia 2008

Moje monety od wieku XIV - 1939 roku.

Ta część kolekcji również nie jest imponująca. Zawiera bowiem tylko kilkanaście sztuk monet. Najstarszą z nich jest Denar Koronny Władysława Warneńczyka. Moneta jest dość popularnym i tanim numizmatem. Drugą monetą idąc chronologicznie jest Trojak Koronny Zygmunta II z 1562 roku. Posiadam także Szelągi Okupacyjne Szwedzkie z 1630 roku bite w Elblągu (?). Pewności co do tych monet nie mam gdyż oceniłem je sam według książki "1000 lat monety Polskiej". Najbardziej podobne były właśnie do Szeląga Okupacyjnego. Mam jeszcze trzy inne monety ale co to za numizmaty i z którego roku niestety jeszcze nie wiem. Posiadam także srebrną monetę z roku 1754 (1794 ?), której pochodzenia również nie znam. Sądząc po napisie na monecie i idąc tym tropem sądzę, iż jest to moneta z Zaboru Pruskiego natomiast orzeł wskazywał by na Zabór Rosyjski lub Austro - Węgierski ale być może się mylę. Opiszę tę monetę i może ktoś będzie wiedział co to za numizmat. Awers: Dwugłowy orzeł trzymający w jednej łapie miecz w drugiej jabłko. Nad orłem korona. Po środku orła znajduje się tarcza, a nad nią korona. Tarcze mniej więcej starałem się pokazać na zamieszczonym rysunku poniżej.
Kresek pionowych w tarczy jest oczywiście mniej natomiast odstępy pomiędzy nimi są równe. Pod ogonem orła znajduje się nominał monety otoczony jakimiś roślinami. Po lewej wygląda ta roślina na liście laurowe natomiast po prawej wygląda mi to na trawę. Nominał mówi że jest to 20 tylko nie mówi czego :). Do około orła znajduje się napis: ARCH*AVSTD*BVRG*M*D*HET*1754(1794?)X

Rewers: Po środku znajduje się głowa wyraźnie przyozdobiona wieńcem laurowym. Dookoła głowy również wieńce laurowe spięte razem na dole . Pomiędzy głową a splotem wieńców litera F. Dookoła napis (nie kompletny): ...G II D*G*R*I*S*A GERM HV BO REX. Takich monet niezidentyfikowanych mam kilka ale to już tylko kwestia czasu. Opiszę tutaj jeszcze jedną "monetę", którą powinienem opisać przy okazji monet zagranicznych ale zrobię to tutaj. Jest to bardzo ciekawa "moneta" i właśnie dlatego słowo moneta wziąłem w cudzysłów. S dlaczego ? Bo tak na prawdę nie wiem czym ona jest. Poniżej przedstawię zdjęcia tej właściwej monety, a potem opiszę mój egzemplarz.






Moja "moneta" nie wiele się różni jeśli chodzi o stempel od tej pokazanej wyżej. Podstawowa różnica polega na tym, że moja nie jest metalowa ale z tekturki. Nominał i jego styl wykonania się zgadza ale nie zgadza się napis dookoła nominału. Na powyżej przedstawionej monecie jest napis: *Deutsches Reich*Reichspfennig* natomiast na mojej tekturce pisze mniej więcej tak: *SPIELGELD*RECHENPFENNIG. Natomiast druga strona monety przedstawionej na zdjęciu nie różni się praktycznie niczym od mojej (poza datą, ale nie o to chodzi). Różnica wynika z wybicia różnych liter nad kłosami. Na przedstawionym zdjęciu jest litera A natomiast na mojej jest litera B. Czy ktoś wie czym to było lub jest ?

Poza opisanymi wyżej monetami posiadam numizmaty z dwudziestolecia między wojennego. Jest ich mało gdyż akurat nad nimi się nie skupiam ze względu na ceny niektórych egzemplarzy sięgające nawet 12 000 złotych. Niemniej jednak mam w zbiorach monety groszowe 1 - 5 groszy różne roczniki, 10, 20, 50 groszy z 1923 oraz 50 groszy GG. Z monet złotowych mam komplet dwózłotówek z Jadwigą, 5 złotych z Jadwigą, 10 złotych z Piłsudskim (orzeł zwykły) oraz jednozłotówkę z 1929 roku.

Brak komentarzy: